Rewolucja w Chmurze? Xbox Cloud Gaming z Nowymi Funkcjami i Ekspansją na Kolejne Rynki (Czerwiec 2025)

Granie w chmurze (Xbox Cloud Gaming, dawniej xCloud) to już nie futurystyczna wizja, a coraz bardziej integralna część ekosystemu Xbox, pozwalająca na dostęp do setek gier z biblioteki Game Pass Ultimate na różnorodnych urządzeniach. Początek czerwca 2025 przynosi kolejną porcję ekscytujących wieści dotyczących tej usługi.

Microsoft nieustannie inwestuje w rozwój swojej platformy chmurowej, dążąc do zminimalizowania barier wejścia i dotarcia do graczy na całym świecie. Najnowsze ogłoszenia potwierdzają ten kierunek, zapowiadając zarówno ulepszenia technologiczne, jak i rozszerzenie dostępności usługi.


„TrueStream Engine” – Nowa Generacja Streamingu dla Niezrównanej Jakości

Jednym z najważniejszych ogłoszeń jest wprowadzenie nowej technologii streamingu, nazwanej wewnętrznie „TrueStream Engine”. Według informacji przekazanych przez Microsoft, TrueStream ma na celu znaczące podniesienie jakości obrazu i płynności rozgrywki w Xbox Cloud Gaming. Kluczowe usprawnienia to:

  • Dynamiczne Skalowanie Rozdzielczości do 4K: Dla użytkowników z odpowiednio szybkim łączem internetowym i na kompatybilnych urządzeniach (wybrane telewizory Smart TV, konsole Xbox Series X, wydajne PC), usługa będzie teraz oferować streaming w rozdzielczości do 4K przy 60 klatkach na sekundę dla rosnącej liczby tytułów. To odpowiedź na oczekiwania graczy pragnących doświadczeń chmurowych porównywalnych z rozgrywką lokalną na mocnym sprzęcie.
  • Zaawansowana Redukcja Latencji: Dzięki nowym algorytmom predykcyjnym i optymalizacji sieciowej, TrueStream ma jeszcze bardziej zminimalizować opóźnienia, co jest kluczowe zwłaszcza w dynamicznych grach akcji i tytułach wieloosobowych. Pierwsze testy wewnętrzne i opinie z programów beta wskazują na odczuwalną poprawę responsywności.
  • Ulepszony „Clarity Boost Pro”: Rozwinięcie znanej funkcji „Clarity Boost”, która poprawiała ostrość obrazu, teraz w wersji „Pro” ma oferować jeszcze lepsze rezultaty dzięki zastosowaniu modeli AI do inteligentnego wyostrzania i rekonstrukcji detali w czasie rzeczywistym, minimalizując jednocześnie artefakty kompresji.

Wprowadzenie „TrueStream Engine” będzie następować stopniowo, region po regionie, w ciągu najbliższych miesięcy, a pełna implementacja dla wszystkich użytkowników Game Pass Ultimate planowana jest do końca 2025 roku.

Xbox Cloud Gaming Oficjalnie Startuje w Krajach Azji Południowo-Wschodniej i Afryki Północnej

Microsoft kontynuuje globalną ekspansję Xbox Cloud Gaming. Od tego tygodnia usługa została oficjalnie uruchomiona w sześciu nowych krajach: Tajlandii, Wietnamie, Malezji, Egipcie, Maroku oraz Tunezji. To ważny krok w kierunku demokratyzacji dostępu do gier, zwłaszcza na rynkach, gdzie posiadanie drogich konsol czy wydajnych komputerów PC jest mniej powszechne.

Lokalne zespoły Xbox intensywnie pracowały nad optymalizacją infrastruktury serwerowej Azure w tych regionach, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia z gry w chmurze. Dostępność usługi w tych krajach otwiera drzwi do świata Xbox Game Pass dla milionów nowych potencjalnych graczy.

Głębsza Integracja z Ekosystemem Urządzeń i Pełne Wsparcie dla Klawiatury i Myszy

Kolejnym obszarem, na którym Microsoft skupił swoje wysiłki, jest ułatwienie dostępu do Xbox Cloud Gaming na szerokiej gamie urządzeń:

  • Nowe Partnerstwa z Producentami Smart TV: Ogłoszono rozszerzenie współpracy z kolejnymi wiodącymi producentami telewizorów (m.in. LG i Panasonic), których najnowsze modele z rocznika 2025/2026 będą posiadały preinstalowaną aplikację Xbox lub dedykowany tryb „Gaming Hub” z bezpośrednim dostępem do xCloud.
  • Pełne Wsparcie dla Klawiatury i Myszy: Po długim okresie testów w wersji beta, pełne wsparcie dla sterowania za pomocą klawiatury i myszy w przeglądarkowej wersji Xbox Cloud Gaming (oraz w aplikacji na PC) zostało oficjalnie udostępnione dla wszystkich użytkowników. Dotyczy to rosnącej liczby gier, zwłaszcza strategii, gier FPP i RPG, co znacząco zwiększa komfort rozgrywki dla graczy preferujących ten typ kontrolerów.
  • Ulepszone Gry Dotykowe: Microsoft kontynuuje dodawanie dedykowanych nakładek dotykowych do kolejnych gier w usłudze, a także wprowadza nowe API dla deweloperów, ułatwiające implementację intuicyjnego sterowania dotykowego w ich tytułach streamowanych na urządzeniach mobilnych.

Wyzwania Pozostają, Ale Wizja Jest Jasna

Mimo imponującego postępu, Xbox Cloud Gaming wciąż stoi przed wyzwaniami. Kwestie takie jak zapewnienie stabilnie niskich opóźnień we wszystkich regionach, wymagania dotyczące przepustowości łączy internetowych czy edukacja rynku na temat korzyści płynących z grania w chmurze, to obszary, nad którymi Microsoft musi nieustannie pracować. Konkurencja ze strony innych dostawców usług chmurowych również nie śpi, co motywuje do ciągłych innowacji.

Jednak czerwcowe nowości 2025 roku pokazują, że Microsoft traktuje Xbox Cloud Gaming niezwykle poważnie i widzi w nim kluczowy element przyszłości marki Xbox. Celem jest dotarcie z grami do miliardów graczy na całym świecie, niezależnie od posiadanego przez nich sprzętu, a chmura jest najprostszą drogą do realizacji tej ambitnej wizji.


Co sądzicie o najnowszych usprawnieniach w Xbox Cloud Gaming? Czy technologia „TrueStream Engine” i ekspansja na nowe rynki przekonują Was do grania w chmurze? Zapraszamy do dyskusji!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *